Presidente Itamar Franco Regional Airport: weaknesses as a driver of regional development in the Zona da Mata of Minas Gerais
DOI:
https://doi.org/10.20401/rasi.11.2.920Keywords:
Desenvolvimento econômico, Impacto econômico direto, Juiz de ForaAbstract
The Presidente Itamar Franco Regional Airport was implemented in the micro-region of Juiz de Fora (MG), as a strategy by the state government to induce economic development in the Zona da Mata mesoregion. More than a decade after the start of its operations, questions arise about its underutilization and ability to generate positive externalities for the region, contributing to regional development. This investigation seeks to discuss the weaknesses of the aforementioned airport, as an element capable of contributing to the economic development of Zona da Mata. The article contextualizes the implementation of the Airport and analyzes its operational data, compared to others in the same category. This study suggests that Itamar Franco Airport was not accompanied by investments aimed at improving access conditions for municipalities in the region in which it is located, which constitutes an obstacle to its consolidation. In fact, between 2011 and 2024 the aerodrome's operational performance was significantly lower than that of others in the same category
Downloads
References
AMARAL, S. F. (2019). O quadro urbano-regional de Juiz de Fora - MG: processos, dinâmicas e as novas relações com sua região de influência. (Tese de Doutorado em Arquitetura e Urbanismo, Universidade Federal Fluminense).
AMARAL FILHO, J. (2001). A endogeneização no desenvolvimento econômico regional e local. Planejamento e Políticas Públicas. Brasília: IPEA, 261-286.
BASTOS, S. Q. A. (2006). Políticas públicas e desenvolvimento local: estudo da industrialização de Juiz de Fora (MG) pós anos 70. Redes, 11(1), 37-56.
BELLINGIERI, J. C. (2017). Teorias do desenvolvimento regional e local: uma revisão bibliográfica. Revista de Desenvolvimento Econômico – RDE, 2(37), 6-34.
BRANCO, L. F. (2013). Aeroportos e desenvolvimento urbano e regional: modelos internacionais e exemplos locais na macrometrópole paulista. (Dissertação de Mestrado em Arquitetura e Urbanismo, Universidade Presbiteriana Mackenzie).
BRIGHENTI, G. M. (2021). Aeroportos e desenvolvimento regional: uma análise para as microrregiões brasileiras de 2004 a 2017. (Dissertação de Mestrado em Economia, Universidade Federal de São Paulo).
CAPPA, J.; SPERANCINI, J. H. B. S.; CUNHA, A. F. (2017). Análise do Aeroporto Internacional de Viracopos como indutor do desenvolvimento regional. Geosul, 32(64), 31-64.
CORRÊA, J. C. S.; SILVEIRA, R. L. L.; KIST, R. B. B. (2019). Sobre o conceito de desenvolvimento regional: nota para debate. Revista Brasileira de Gestão e Desenvolvimento Regional, 15(7), 3-15.
COSTA, V. A. M.; RIBEIRO, D. C. (2017). Análise de value for money da política de parceria público-privada como alternativa para a gestão de aeroportos regionais no Brasil: estudo de caso do Aeroporto Regional da Zona da Mata. (Monografia Prêmio Aviação – Conhecimento e Inovação, Escola de Administração Fazendária).
CRESWELL, J. W. (2010). Projeto de pesquisa: métodos qualitativo, quantitativo e misto. Porto Alegre: Artmed.
FERNANDES, J. F.; GIL, F. S.; DENTINHO, T. P. (2008). Impacto dos aeroportos no desenvolvimento regional do Arquipélago dos Açores. Revista Portuguesa de Estudos Regionais, 19, 67-88.
FIEMG. FEDERAÇÃO DAS INDÚSTRIAS DO ESTADO DE MINAS GERAIS. (2015). Perspectivas para o desenvolvimento da Zona da Mata Mineira. Belo Horizonte: FIEMG.
FJP. FUNDAÇÃO JOÃO PINHEIRO (2002). Plano Diretor de uso e ocupação do solo para o município de Rio Novo. Belo Horizonte: FJP.
FREITAS, J. G. (2013). O aeroporto da região centro: um cenário possível? Revista Portuguesa de Estudos Regionais, 34, 51-63.
GERHARDT, T. E.; SILVEIRA, D. T. (orgs.) (2009). Métodos de Pesquisa. Porto Alegre: Editora da UFRGS.
GIL, A. C. (2008). Métodos e técnicas de pesquisa social. São Paulo: Atlas.
GOMES, C.; BAYER, M. S. (2011). Interações entre aeroporto, cidade e região: desafios para uma ação a respeito do caso de São José dos Campos. Pós, 18(29), 154-173.
GUJARATI, D. N.; PORTER, D. C. (2011). Econometria básica. São Paulo: Editora AMGH.
HIRSCHMAN, A. O. (1961). Estratégia do desenvolvimento econômico. Rio de Janeiro: Fundo de Cultura.
HOFFMANN, R. (2016). Análise de regressão: uma introdução à econometria. Piracicaba: Edição do Autor.
ISHUTKINA, M. A.; HANSMAN, R. J. (2009). Analysis of the interaction between air transportation and economic activity: a worldwide perspective. Cambridge: MIT/ICAT.
IBGE. INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA. (2018). Região de Influência das Cidades - REGIC 2018. Rio de Janeiro: IBGE. Disponível em <https://www.ibge.gov.br/apps/regic/#/home> Acesso em 03 abr. 2024.
IBGE. INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA. (2023a). Tabela 4714: População residente, área territorial e densidade demográfica. Rio de Janeiro: IBGE.
IBGE. INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA. (2023b). Tabela 5938: Produto interno bruto a preços correntes, impostos, líquidos de subsídios, sobre produtos a preços correntes e valor adicionado bruto a preços correntes total e por atividade econômica, e respectivas participações - Referência 2010. Rio de Janeiro: IBGE.
MARCORNI, M. A.; LAKATOS, E. M. (2003). Fundamentos de metodologia científica. São Paulo: Altas.
MARINHO, R. C.; FERREIRA, A. (2018). Políticas públicas de desenvolvimento regional em Minas Gerais. Revista Brasileira de Desenvolvimento Regional, 6(2), 125-146.
MENEZES, M. L. P. (2004). Aeroporto regional e business park: logística e negócios na geografia urbano regional de Juiz de Fora, Brasil. Revista Electrónica de Geografía y Ciencias Sociales, 8(23), s.p.
MONASTERIO, L.; CAVALCANTE, L. R (2011). Fundamentos do pensamento econômico regional. In: CRUZ, B. O.; FURTADO, B. A.; MONASTERIO, Leonardo; RODRIGUES JÚNIOR, Waldery (org.). Economia regional e urbana: teorias e métodos com ênfase no Brasil. Brasília: IPEA, 43-77.
MYRDAL, G. (1960). Teoria econômica e regiões subdesenvolvidas. Belo Horizonte: Biblioteca Universitária UFMG.
PEREIRA, A. P. C. (2009). Configuração territorial do transporte aéreo paulista: novas territorialidades e desenvolvimento regional. Boletim Goiano de Geografia, 29(2), 157-170.
PERROUX, F. (1977). O conceito de polo de desenvolvimento. In: SCHARTZMAN, J. (ORG.). Economia regional: textos escolhidos. Belo Horizonte: Cedeplar, 145-156.
PJF. PREFEITURA DE JUIZ DE FORA (2021). A cidade. Juiz de Fora: PJF. Disponível em < https://pjf.mg.gov.br/cidade/caracteristicasgerais.php > Acesso em 03 abr. 2024.
PRAZERES, D. L.; FERREIRA, J. E. T. (2012). Aeroportos regionais: critérios mínimos para se identificar infraestruturas prioritárias a receber investimentos de fundos federais e estaduais. In: Sitraer - Air Transportation Symposium, Brasília: ANAC.
PREFEITURA MUNICIPAL DE GOIANÁ (2001). Lei nº 199/2001. Autoriza assinatura de convênio com o Município de Rio Novo, para fins de Participação tributária, relativamente ao ISSQN – Imposto sobre Serviços de Qualquer Natureza, gerado na área do Aeroporto Regional da Zona da Mata.
SILVA, A. C.; LIMA, J. F (2014). O conceito de ruptura estrutural no desenvolvimento econômico regional. Pensamento Plural, 15, 133-149.
SNAC. SECRETARIA NACIONAL DE AVIAÇÃO CIVIL (2023). Hórus Gerencial – Módulo de Informações Gerenciais. Disponível em: < https://horus.labtrans.ufsc.br/gerencial/?auth=s#Movimentacao/Desempenho > Acesso em 10 abr. 2024.
TSCHÁ, O. C. P. (2010). Análise da influência do modal aéreo no desenvolvimento regional do oeste paranaense. (Dissertação de Mestrado em Desenvolvimento Regional e Agronegócio, Universidade Estadual do Oeste do Paraná).
VASCONCELOS, L. F. S. (2007). O aeroporto como integrante de um projeto de desenvolvimento regional: a experiência brasileira. 2007. (Dissertação de Mestrado em Transportes, Universidade de Brasília).
VIEIRA, E. T.; SANTOS, M. J. (2012). Desenvolvimento econômico regional: uma revisão histórica e teórica. Revista Brasileira de Gestão e Desenvolvimento Regional, 8(2), 344-369.
VILA, L. E (2018). Abordagens micro e macro para o papel das universidades no desenvolvimento regional. In: SERRA, M.; ROLIM, C.; BASTOS, A. P. (orgs.). Universidades e desenvolvimento regional: as bases para a inovação competitiva. Rio de Janeiro: Ideia D, 83-122.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Review of Administration, Society and Innovation

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
RASI, in accordance with Law No. 9,610 of February 19, 1998, which amends, updates and consolidates Brazilian copyright law and makes other provisions, adopts the following conditions of the Copyright Assignment:
1. RASI maintains, with the transfer of copyrights, the possession of rights over the content published;
2. The author retains his moral rights of the content, including the right to be identified as the author whenever the content is published;
3. Despite the attribution of copyright, the author retains the right to reuse the material in future collections of his own work without encumbrance. The acknowledgments of the previous publication in the RASI are the only requirements in such cases;
4. The author may make photocopies of the content, or distribute it by electronic mail or fax, provided that they are intended for their own classes and for the purpose of meeting research objectives, provided that: (a) such copies are not resold and (b) reference to the original source of the publication and the name of the RASI are clearly indicated on all copies made of the document.