Comparative analysis of the role of buses in passenger transportation on the Rio de Janeiro x Niteroi route

Authors

  • Débora de Souza Martins Universidade Federal Fluminense
  • Ilton Curty Leal Junior Universidade Federal Fluminense http://orcid.org/0000-0001-7135-8024
  • Ricardo Cesar da Silva Guabiroba Universidade Federal Fluminense

DOI:

https://doi.org/10.20401/rasi.11.2.912

Keywords:

Transporte Público, Õnibus, Sustentabilidade, Simulação de Monte Carlo

Abstract

Brazil faces worrying economic, social, environmental and climate issues. Part of the problem is caused by unsustainable national road transportation. To develop a more sustainable model for this type of transport, action is needed from the social agents involved, especially the government (from the municipal to the federal level). This work aimed to measure bus performance compared to other public transport modes on the way between Rio de Janeiro x Niteroi, to verify the impact of public and private actions on the sustainable performance, once bus is one of the public transport modes most used by the population. To this end, simulations were carried out comparing two scenarios: (i) the original performance of the bus; and (ii) the performance considering the implementation of improvements in the results of the indicators analyzed. It was possible to observe that the performance of the bus did not present results as satisfactory as expected. From the results obtained, it was clear that, although the bus presents better performance in relation to individual transport, its potential for improvement is lower than other public transport modes.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Araújo, M. R. M.; Oliveria, J. M.; Jesus, M.S.; Sá, N. R.; Santos, P. A. C.; Lima, T. C. Transporte público coletivo: discutindo acessibilidade, mobilidade e qualidade de vida (2011). Psicologia & Sociedade, vol. 23, no. 3, pp. 574–582. DOI: https://doi.org/10.1590/S0102-71822011000300015. Disponível em: https://www.scielo.br/j/psoc/a/XWXTQXKJ44BtT5Qw7dLWgvF/#. Acesso em dez. 2023.

Associação Nacional das Empresas de Transporte Urbano – NTU (org.) (2020). Covid-19 e o transporte público por ônibus: impactos no setor e ações realizadas. Disponível em: chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://www.ntu.org.br/novo/upload/Publicacao/Pub637231535674949776.pdf. Acesso em dez. 2023.

Associação Nacional das Empresas de Transporte Urbano – NTU (org.) (2023). Grandes números da mobilidade urbana. Disponível em: https://www.ntu.org.br/novo/AreasInternas.aspx?idArea=7. Acesso em dez. 2023.

Associação Nacional de Transportes Públicos – ANTP (org.) (2018). Sistema de informações da mobilidade urbana.

Associação Nacional de Transportes Públicos – ANTP (org.) (2019). Como ter um transporte público eficiente, barato e com qualidade na sua cidade. p. 44.

Bermond, V. (2015). Análise da ecoeficiência de um sistema de transporte público urbano de passageiros. (Dissertação – Mestrado em Engenharia Civil, Universidade Federal do Espírito Santo). Disponível em: https://repositorio.ufes.br/items/30bbd538-e9ab-410b-8942-c91c428bc67c. Acesso em dez. 2023.

Carvalho, C. H. R. (2011). Emissões relativas de poluentes do transporte motorizado de passageiros nos grandes centros urbanos brasileiros. Texto para discussão. Disponível em: chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://portalantigo.ipea.gov.br/agencia/images/stories/PDFs/TDs/td_1606.pdf. Acesso em dez. 2023.

De Oliveira, L. P. (2021). Use Of Event Data Recorder Systems as a Basis for the Development and Application of Training Procedures Focusing on Safety, Operational and Economical Aspects for Road Freight Transportation: An Application and Analysis Approach. (Tese de Doutorado, Universidade Federal do Rio de Janeiro).

Empresa de Pesquisa Energética – EPE (2020). Ministério de Minas e Energia e Secretaria de Planejamento e Desenvolvimento Energético (org.). Plano Nacional de Energia 2050. p. 230. Disponível em: https://www.epe.gov.br/sites-pt/publicacoes-dados-abertos/publicacoes/PublicacoesArquivos/publicacao-227/topico-563/Relatorio%20Final%20do%20PNE%202050.pdf. Acesso em jun. 2023.

Garcia, P. A.A.; Duim, F. A.C. (2017). Uma abordagem baseada em análise relacional Grey para a avaliação de programas de pós-graduação brasileiros em mestrado em administração de empresas. Sistemas & Gestão, [S. l.], vol. 12, no. 4, pp. 391–400. https://doi.org/10.20985/1980-5160.2017.v12n4.806. Disponível em: https://www.revistasg.uff.br/sg/article/view/806/731. Acesso em dez. 2023.

Guimarães, V. A. (2016). Avaliação do desempenho sustentável das alternativas de transporte urbano de passageiros.

Guimarães, V. A., Leal Junior, I. C., Vieira da Silva, M.A. (2018). Evaluating the sustainability of urban passenger transportation by Monte Carlo simulation. Renewable and Sustainable Energy Reviews. Volume 93, October 2018, Pages 732-752

IBM (org.). O que é Simulação de Monte Carlo?. Disponível em: https://www.ibm.com/br-pt/topics/monte-carlo-simulation. Acesso em jul. 2023.

Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística – IBGE (2019). [S.I.]: Nota Técnica da Logística dos Transportes no Brasil. p. 8. Disponível em: https://geoftp.ibge.gov.br/organizacao_do_territorio/redes_e_fluxos_geograficos/logistica_dos_transportes/Nota_tecnica_da_Logistica_dos_Transportes_no_Brasil_2014_20191031.pdf. Acesso em jun. 2023.

Leal Jr., I. C.; D’agosto, M. A. (2012). Ações de ecoeficiência para melhoria do desempenho no transporte rodoviário de produtos perigosos. Revista Transportes, vol. 20, no. 3, pp. 5–17. https://doi.org/10.4237/transportes.v20i3.563. Disponível em: https://www.revistatransportes.org.br/anpet/article/view/563. Acesso em dez. 2023.

Leal Jr., I. C.; Souza, J. G. N.; Guabiroba, R. C. S.; Guimarães, V. A.; Motta, G. S. (2023). Probabilistic evaluation of truck transport performance based on ecoefficiency measures in Brazil. Research in Transportation Business & Management, vol. 46. https://doi.org/10.1016/j.rtbm.2021.100741. Disponível em: https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S2210539521001243. Acesso em dez. 2023.

Litman, T. (2015). Well Measured: Developing Indicators for Sustainable and Livable Transport Planning. Victoria Transport Policy Institute, Victoria, Canada, vol. 1, no. 1, pp.1-107.

Machado, L.; Piccinini, L. S. (2018). Os desafios para a efetividade da implementação dos planos de mobilidade urbana: uma revisão sistemática. Revista Brasileira de Gestão Urbana, vol. 10, no. 1, pp. 72–94.

Melo, R. V. (2019). Avaliação da sustentabilidade nos serviços de transporte coletivo com base em indicadores de manutenção veicular.

Organização das Nações Unidas – ONU (org.). Objetivos de Desenvolvimento Sustentável. 2015. Disponível em: https://brasil.un.org/pt-br/sdgs. Acesso em: 02 dez. 2023.

Paula, R. R. (2014). Método de Monte Carlo e Aplicações. 42 f. (Monografia - Curso de Matemática, Universidade Federal Fluminense).

Rebouças, A. B; Daniel, J.; Delgado, O. (2022). Análise operacional de ônibus elétricos a bateria em São Paulo. São Paulo: ICCT. p. 41.

Silva, E. L.; Menezes, E. M. (2005). Metodologia da Pesquisa e Elaboração de Dissertação. Florianópolis: UFSC.

Siqueira, E. R.; Taffarel, M.; Ribeiro, F.; Menon, G. (2018). Análise do desempenho financeiro nos segmentos de transporte brasileiro. Revista Brasileira de Contabilidade e Gestão, Ibirama, vol. 7, no. 13, pp. 54–69. https://doi.org/10.5965/2316419007112018054. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/reavi/article/view/13771. Acesso em dez. 2023.

Universidade Federal de Santa Catarina – UFSC (2019). Implantação de faixa exclusiva para ônibus na BR-282 / Via Expressa Resumo dos benefícios aos usuários do transporte público. Florianópolis: Fapesc.

Published

2025-05-02

Issue

Section

Scientific papers