Overview of the Use of Quantitative Methods in Research on Relationship Marketing with Alumni
DOI:
https://doi.org/10.20401/rasi.6.3.451Keywords:
Quantitative methods, Statistics, Marketing of relationship, AlumniAbstract
The study maps an overview of the quantitative methods used in research on relationship marketing with alumni. It is a bibliographic study, with bibliometric analysis, which analyzed a bibliographic portfolio of 20 papers published until 2018 on the subject. The results show that most publications on the subject use structural equation modeling, confirmatory factor analysis and descriptive statistics. Cronbach's alpha is the most used scale reliability analysis. The two variables most analyzed in studies on the subject are university image and satisfaction, terms supported by the literature in the area. The study contributed to broaden the understanding about the use of quantitative methods in research on the subject and to point out some directions that may help in future studies.
Downloads
References
Almeida, J. (2014). Como aumentar a probabilidade de aprovação de artigos em periódicos? Análise dos pareceres de avaliadores da Revista Brasileira de Contabilidade. Revista Brasileira de Contabilidade, 206, 13-25.
Altaf, J. G., Matos, D. M., Tavares, L. T., Santos Jr., O. A. & Lima, R. I. N. (2015). Clínica Olhar: Análise da Satisfação dos Clientes em Relação ao Serviço Prestado. RASI, 1(1), 1-36. doi: 10.20401/rasi.1.1.19
Altaf, J. G., Zancanello, L. C., & Falco, G. P. (2016). Aspectos Preponderantes para a Satisfação do Cliente: o Caso 25 de Março. RASI, 2(1), 67-86. doi: 10.20401/rasi.2.1.74
Araújo, R., & Alvarenga, L. (2011). A bibliometria na pesquisa científica da pós-graduação brasileira de 1987 a 2007. Encontros Bibli: revista eletrônica de biblioteconomia e ciência da informação, 16(31), 51-70. doi: 10.5007/1518-2924.2011v16n31p51
Barbetta, P. (2017). Estatística aplicada às ciências sociais. (8a. ed.). Florianópolis: UFSC.
Berry, L. (1995). Relationship marketing of services - growing interest, emerging perspectives. Journal of The Academy of Marketing Science, 23(4), 236-245. doi: 10.1177/009207039502300402
Chen, P., & Popovich, P. (2002). Correlation: parametric and nonparametric measures. London: Sage.
Cooper, D., & Schindler, P. (2016). Métodos de Pesquisa em Administração. (12a. ed.). Porto Alegre: AMGH.
Dallabona, L., Nascimento, S., Hein, N. (2010). Métodos estatísticos mais recorrentes nas dissertações do programa de pós-graduação em Ciências Contábeis da FURB. Revista de Contabilidade da UFBA, 4(1), p. 56-70.
Espejo, M., Azevedo, S., Trombelli, R., & Voese, S. (2013). O mercado acadêmico contábil brasileiro: uma análise do cenário a partir das práticas de publicação e avaliação por pares. Revista Universo Contábil, 9(4), 06-28. doi: 10.4270/RUC.2013428
Falaster, C., Ferreira, M. P., & Canela, R. (2016). Motivos de rejeição dos artigos nos periódicos de administração. Organizações & Sociedade, 23(77), 285-306. doi: 10.1590/1984-9230776
Fávero, L. P. L., & Belfiore, P. (2017). Manual de análise de dados: estatística e modelagem multivariada com Excel, SPSS e Stata. Rio de Janeiro: Elsevier.
Fávero, L. P., Belfiori, P., Silva, F. L., & Chan, B. L. (2009). Análise de dados: modelagem multivariada para tomada de decisões. Rio de Janeiro: Elsevier.
Ferreira, M. P., & Falaster, C. (2016). Uma Análise Comparativa dos Fatores de Rejeição nos Periódicos de Diferentes Estratos de Administração. Revista de Administração Contemporânea, 20(4), 412-433. doi: 10.1590/1982-7849rac2016140144
Fiates, G. G. S., Serra, F. A. R., & Martins, C. (2014). A aptidão dos pesquisadores brasileiros pertencentes aos programas de pós-graduação stricto sensu em Administração para pesquisas quantitativas. Revista de Administração, 49(2), 384-398. doi: 10.5700/rausp1153
Field, A. (2009). Descobrindo a estatística usando o SPSS. (2a. ed.). Porto Alegre: Artmed.
Flick, U. (2012). Introduc?a?o a? metodologia de pesquisa: um guia para iniciantes. Porto Alegre: Penso.
Gouvêa, M. A., Prearo, L. C., & Romeiro, M. C. (2010). Abordagem exploratória do emprego das técnicas de análise de regressão e análise conjunta em estudos do comportamento do consumidor. Revista Brasileira de Gestão de Negócios, 12(36), 253-270. doi: 10.7819/rbgn.v12i36.661
Gouvêa, M., Prearo, L., & Romeiro, M. (2012a). Avaliação da adequação de aplicação de técnicas multivariadas em estudos do comportamento do consumidor em teses e dissertações de duas instituições de ensino superior. Revista de Administração (São Paulo. Online), 47(2), 338-355. doi: 10.1590/S0080-21072012000200013
Gouvêa, M., Prearo, L., & Romeiro, M. (2012b). Avaliação da aplicação de técnicas multivariadas de interdependência em teses e dissertações de algumas Instituições de Ensino Superior. FACEF Pesquisa: Desenvolvimento e Gestão, 15(1), 107-124.
Gouvea, M., Prearo, L., & Romeiro, M. (2011). Avaliação do emprego da técnica de análise multivariada de variância em teses e dissertações de a1gumas instituições de ensino superior. Estudos do CEPE, 34, 69-97. doi: 10.17058/cepe.v0i34.2149
Gouvêa, M., Prearo, L., & Romeiro, M. (2013). Avaliação do emprego das técnicas de Análise de correspondência e análise de agrupamentos em teses e dissertações de algumas instituições de ensino superior. Revista de Ciências da Administração (CAD/UFSC), 15(35), 52-67. doi: 2175-8077.2013v15n35p52
Gray, D. (2012). Pesquisa no mundo real. (2a. ed.). Porto Alegre: Penso.
Gruen, T., Summers, J., & Acito, F. (2000). Relationship marketing activities, commitment, and membership behaviors in professional associations. Journal of Marketing, 64(3), 34-49.
Hair Jr., J. F., Black, W. C., Babin, B. J., Anderson, R. E., & Tatham, R, L. (2009). Análise multivariada de dados. (6a. ed.). Porto Alegre: Bookman.
Hair Jr., J. F., Babin, B., Money, A. H., & Samouel, P. (2005). Fundamentos de métodos de pesquisa em administração. Porto Alegre: Bookman.
Hosser, C., Cruz, A. P. C., & Quintana, A. C. (2018). Mapeamento dos métodos quantitativos utilizados no congresso Anpcont (2007-2015). Revista de Contabilidade da UFBA, 12(3), 153-174. doi: 10.9771/rc-ufba.v12i3.26342
Lana, J., Partyka, R. B., Alberton, A., & Marcon, R. (2018). Caso para ensino: o processo de escolhas metodológicas em uma abordagem quantitativa. Revista de Contabilidade e Organizações, 12(1), 1-11. doi: 10.11606/issn.1982-6486.rco.2018.148286
Larson, R., & Farber, L. (2010). Estatística aplicada. (4a. ed.). São Paulo: Pearson.
Lattin, J., Carroll, J., & Green, P. (2011). Análise de dados multivariados. São Paulo: Cengage Learning.
Levin, J., Fox, J., & Forde, D. (2012). Estatística para ciências humanas. (11a. ed.). São Paulo: Pearson.
Lordelo, J.; Dazzani, M. (Orgs.). (2012). Estudos com estudantes egressos: concepções e possibilidades metodológicas na avaliação de programas. Salvador: EDUFBA.
Lousada, A. C. Z., & Martins, G. A. (2005). Egressos como fonte de informação à gestão dos cursos de Ciências Contábeis. Revista Contabilidade & Finanças, 16(37), 73-84. doi: 10.1590/S1519-70772005000100006
Malhotra, N. (2012). Pesquisa de marketing: uma orientação aplicada. (6a. ed.). Porto Alegre: Bookman.
Mcdearmon, J. (2013). Hail to thee, our alma mater: alumni role identity and the relationship to institutional support behaviors. Research in Higher Education, 54(3), 283-302. doi: 10.1007/s11162-012-9271-6
Moorman, C., Zaltman, G., & Deshpande, R. (1992). Relationships between providers and users of market research: the dynamics of trust within and between organizations. Journal of Marketing Research, 29(3), 314-328. doi: 10.1177/002224379202900303
Morgan, R., & Hunt, S. (1994). The commitment trust theory of relationship marketing. Journal of Marketing, 58(3), 20–38. doi: 10.2307/1252308
Palmatier, R. W., Dant, R. P., Grewal, D., & Evans, K. R. (2006). Factors Influencing the Effectiveness of Relationship Marketing: A Meta-Analysis. Journal of Marketing, 70(4), 136–153. doi: 10.1509/jmkg.70.4.136
Prearo, L., Gouvêa, M., & Monari, C. (2010). Avaliação do emprego da técnica de análise discriminante em teses e dissertações de algumas instituições de ensino superior. Revista de Administração FACES Journal, 9(1), 129-147. doi: 1984-6975FACES2010V9N1ART177
Prearo, L., Gouvêa, M., & Monari, C. (2009). Avaliação do emprego da técnica de análise de regressão logística em teses e dissertações de algumas instituições de ensino superior. Semina. Ciências Sociais e Humanas (Online), 30(2), 37-54, 2009. doi: 10.5433/1679-0383.2009v30n2p123
Prearo, L., Gouvêa, M., Monari, C., & Romeiro, M. (2011). Avaliação do emprego da técnica de Análise fatorial em teses e dissertações de algumas instituições de ensino superior. REGE. Revista de Gestão USP, 18(4), 621-638. doi: 10.5700/rege441
Prearo, L., Gouvêa, M., & Romeiro, M. (2012). Avaliação da adequação de aplicação de técnicas multivariadas de dependência em teses e dissertações de algumas instituições de ensino superior. Ensaios FEE (Online), 33(1), 261-290.
Prearo, L., Gouvêa, M., & Romeiro, M. (2011a). Avaliação do emprego das técnicas de análise de regressão e correlação canônica em teses e dissertações de algumas instituições de ensino superior. Revista Ciências Administrativas (UNIFOR), 17(3), 691-727. 10.5020/2318-0722.17.3.%25p
Prearo, L., Gouvêa, M., & Romeiro, M. (2011b). Avaliação do emprego da técnica de Modelagem de equações estruturais em teses e dissertações de universidades públicas de alta performance. Revista da FAE, 14(2), 80-99.
Reinert, J. N., & Reinert, C. (2004, dezembro). Estudante não é cliente: É parceiro. Artigo apresentado no IV Colóquio Internacional de Gestão Universitário na América do Sul, Florianópolis.
Roses, C., & Leis, R. (2002). Um estudo das condições socioeconômicas de municípios gaúchos através da análise de cluster. Revista Administração Online, 3(3), np.
Sampieri, R., Collado, C., & Lúcio, M. (2013). Metodologia de pesquisa. (5a. ed.). Porto Alegre: Penso.
Walesska Schlesinger, María, Cervera Taulet, Amparo, Iniesta Bonillo, María Ángeles, & Sánchez Fernández, Raquel. (2014). Un enfoque de marketing de relaciones a la educación como un servicio: aplicación a la Universidad de Valencia. Innovar, 24(53), 113-125. doi: 10.15446/innovar.v24n53.43919
Silva, A. C., Wanderley, C. A. N., & Santos, R. D. (2010). Utilização de ferramentas estatísticas em artigos sobre contabilidade financeira – um estudo quantitativo em três congressos realizados no país. Revista Contemporânea de Contabilidade, 7(14), 11-28. doi: 10.5007/2175-8069.2010v7n14p11
Soares, S., Picolli, I., & Casagrande, J. (2018). Pesquisa bibliográfica, pesquisa bibliométrica, artigo de revisão e ensaio teórico em Administração e Contabilidade. Administração: Ensino e Pesquisa, 19(2), 308-339. doi: 10.13058/raep.2018.v19n2.970
Steiner, M. (1995). Uma metodologia para o reconhecimento de padrões multivariados com resposta dicotômica. (Tese de doutorado, Universidade Federal de Santa Catarina). Recuperado de: https://repositorio.ufsc.br/xmlui/handle/123456789/157952
Su, L., Swanson, S. R., Chinchanachokchai, S., Hsu, M. K., Chen, X. (2016). Reputation and intentions: The role of satisfaction, identification, and commitment. Journal of Business Research, 69(9), 3261-3269. doi: 10.1016/j.jbusres.2016.02.023
Voss, G., & Voss, Z. (1997). Implementing a relationship marketing program: a case study and managerial implications. Journal of Services Marketing, 11(4), 278-298. doi: 10.1108/08876049710171731
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Review of Administration, Society and Innovation
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
RASI, in accordance with Law No. 9,610 of February 19, 1998, which amends, updates and consolidates Brazilian copyright law and makes other provisions, adopts the following conditions of the Copyright Assignment:
1. RASI maintains, with the transfer of copyrights, the possession of rights over the content published;
2. The author retains his moral rights of the content, including the right to be identified as the author whenever the content is published;
3. Despite the attribution of copyright, the author retains the right to reuse the material in future collections of his own work without encumbrance. The acknowledgments of the previous publication in the RASI are the only requirements in such cases;
4. The author may make photocopies of the content, or distribute it by electronic mail or fax, provided that they are intended for their own classes and for the purpose of meeting research objectives, provided that: (a) such copies are not resold and (b) reference to the original source of the publication and the name of the RASI are clearly indicated on all copies made of the document.