Brazilian airline Webjet's acquisition strategy by Brazilian Gol:
an approach to the Strategic Variance Analysis methodology
DOI:
https://doi.org/10.20401/rasi.6.3.440Keywords:
Strategic Decision., Fusion and Acquisition., Brazilian Airlines., Failure.Abstract
In late 2011, Gol airline company acquired Webjet's total share capital with a view to gaining strategic synergy advantage. In 2012, by contrast, its operating result was negative by R $ 905.5 million. The literature has not been busy investigating the root causes of this negative operating result. This knowledge gap provides the rationale for this article. The research is conducted using the strategic variance analysis (SVA) methodology developed in 2000 by Horngren, Foster and Datar and in 2003 expanded by Sopariwala. The methodology breaks down the variance of each company's income statement into quantity and price effect. The difference in an income statement between two years is called variance. The strategic acquisition decision was found to be satisfactory as revenue increased but was completely overshadowed by variances in operating expense accounts: fuel and lubricants, landing and take-off, and aircraft leasing. This is the first time that the SVA methodology has been applied to Brazilian airlines.
Downloads
References
Atkinson, A. A., Kaplan, R. S., Matsumura, E. M., Young, S. M. (2012) Management accouting: information for decision-making and strategy execution. London: Pearson.
Bielschowsky, P., Custódio, M. C. (2011) A evolução do setor de transporte aéreo brasileiro. Revista Eletrônica Novo Enfoque, 13(13), 72 – 93.
Boneli, L. S., Rosa, M. S. G. A. (2016) Competitividade como fator negativo na aviação brasileira. Aviation in Focus, 7(1), 29-37.
Brealey, R. A., Myers, S. C. (1992) Princípios de finanças empresariais. Lisboa: McGraw-Hill.
Camargos, M. A., Minadeo, R. (2009) Aquisições na aviação civil brasileira: uma análise da trajetória da Gol e da Varig até a sua aquisição. Revista Eletrônica Gestão e Sociedade, 1(2), 1-30.
Caster, P., Scheraga, C. A. (2011) A strategic variance analysis of the profitability of U.S. network air carriers. Journal of the Transportation Research Forum, 50(3), 113-136.
Caster, P., Scheraga, C. A. (2013) An analysis of a strategic transformation plan: the case of Alaska airlines. Journal of the Transportation Research Forum, 52(1), 23-46.
Castro, K. P., Silva, L. H. S., Marinho, A. (2019) Análise da fusão Azul-TRIP sob a ótica dos ganhos de eficiência. Revista de Economia Contemporânea, 23 (1), p. 1-33.
Chiang, A. C., Wainwright, K. (2006) Matemática para economistas. Rio de Janeiro: Campus.
Cook, G. N., Goodwin, J. (2008) Airline networks: a comparison of hub-and-spoke and point-to-point systems. Journal of Aviation/Aerospace Education, Research, 17(2), 51-60.
Copeland, T., Koller, T., Murrin, J. (2002) Avaliação de empresas: valuation. São Paulo: Makron Books.
DeSouza, S. A., Fernandes, P. L., Salgado, L. H. (2018) Estudos de eventos aplicados à análise de fusões: teoria e casos no Brasil. Revista Brasileira de Economia de Empresas, 18(1), 27-46.
Edvinsson, E., Malone, M. S. (1998) Capital intelectual: descobrindo o valor real de sua empresa pela identificação de seus valores internos. São Paulo: Makron Books.
Ferreira, J. C. (2017) Um breve histórico da aviação comercial brasileira. Niterói (RJ): Anais da XII Congresso Brasileiro de História Econômica.
Fregnani, J. A. T. G., Orra, T. H., Eller, R. A. G., Mattos, B. S. (2019) The impact on production on and costs after the acquisition of an airline by a competitor in Brazil: a Cobb-Douglas funcion application. Transportes, 27(1), 172-183.
Garrison, R. H., Noreen, E. W., Brewer, P. C. (2012) Managerial accounting. New York: McGraw-Hill.
Gil, A. C. (2002) Como elaborar projetos de pesquisa. São Paulo: Atlas.
GOL. (2012) Relatório de sustentabilidade. São Paulo: Gol Linhas Aéreas.
Greaves, R. (2003) Competition law. New York: Dartmonth Publishing Co.
Horngren, C., Foster, G., Datar, S. (2000) Cost accounting. New Jersey: Prentice-Hall.
Kumar, B. R. (2012) Mergers and acquisitions in the airline industry. London: Palgrave.
Li, M. Z. F., Oum, T. H. e Zhang, Y. (2004) Tobin’s q and airline performances. Public Works Management and Policy, 9(1), 51-65.
Liang, J. (2013) What are the effects of mergers in the U.S. airline industry? an econometric analysis on Delta-Northwest merger. The Macalester Review, 3(1), 1-21.
Martelanc, R., Pasin, R., Pereira, F. (2014) Avaliação de empresas: um guia para fusões, aquisições e private equity. São Paulo: Pearson.
Martins, F.G.D., Rocha, C. H., DaSilva, F. G. F. (2009) Modelagem Econométrica para averiguar o efeito substituição do transporte rodoviário interestadual de passageiros por ônibus pelo transporte aéreo. São Paulo: Anais do VIII SITRAER.
Martins, G, A., Theóphilo, C. R. (2007) Metodologia da investigação científica para ciências sociais aplicadas. São Paulo: Atlas.
Mostardeiro, P. H. (2018) Estudo do caso de falência da Varig à luz da cadeia de valor de Porter. Brasília: Dissertação de Mestrado (UnB-PPGT)
Mudde, P. A. (2017) Using variance analysis to evaluate M&A performance: examining positive and negative synergies in United’s acquisition of Continental. Journal of Management Policy and Practice, 18(3), 28-43.
Mudde, P. A., Sopariwala, P. R. (2008) Examining southwest airlines’ strategic execution: a strategic variance analysis. Management Accounting Quartely, 9(4), 20-32.
Mudde, P. A., Sopariwala, P. R. (2011) Relative Strategic variance analysis: the case of American airlines. Cost Management, 25(3), 25-40.
Mudde, P. A., Sopariwala, P. R. (2014) U.S. airways merger: a strategic variance analysis of changes in post-merger performance. Journal of Accounting Education, 32(3), 305-322.
Nóbrega, D. L. C., Silva, G. F. R., Silva, M. R., Franco, M. (2016) O efeito da fusão entre TAM e da LAN no desempenho das ações dessas empresas com relação a retorno e risco. Revista Científica Eletrônica UNISEB, 7(7), 80-101.
Nolan, J., Ritchie, P., Rowcroft, J. (2014) International mergers and acquisitions in the airline industry. In James Peoples: The Economics of international airline transport. Bingley (UK): Emerald Publishing Limited.
Oliveira, A. V. M. (2007) Performance dos regulados e eficácia do regulador: uma avaliação das políticas regulatórias do transporte aéreo e dos desafios para o futuro. In: L. H. Salgado e R. S. Motta (Org.) Regulação e concorrência no Brasil: governança, incentivos e eficiência. Rio de Janeiro: IPEA.
Oliveira, S. R. (2011) Rota de colisão: a história, a crise e o fim da Varig. Rio de Janeiro: E-Papers.
Park, S. (2014) A merger effect on different airline groups: empirical study on the Delta-Northwest merger in 2008. Journal of Transport Literature, 8(2), 73-99.
Rocha, C. H., Britto, P. A. P. (2018) Aquisição da Webjet pela Gol, fluxo de caixa descontado e q de Tobin. Gramado (RS): Anais do 32º Congresso da Anpet.
Romano, P. R., Almeida, V. S. (2015) Análise dos efeitos em mercado de capitais decorrentes de fusões: o caso BRF S.A. Revista de Administração Contemporânea, 19(5), 606-625.
Romano, P. R. (2013) Estratégia das fusões e aquisições: exame dos efeitos no mercado acionário da fusão LATAM. São Paulo, Anais do XVI SEMEAD.
Sonino, G. (1995) Depois da turbulência: a aviação comercial brasileira aprende com suas crises. São Paulo: APVAR.
Sopariwala, P. R., Subramanian, R. (2004) Valuating organizational strategy using accounting data: a template for a fine-grained analynsis. Journal of Corporate Accounting, Finance, 15(4), 71-84.
Sopariwala, P. R. (2003) Strategic analysis of operating income: an extension to Horngren, Foster and Datar. Journal of Accounting Education, 21(1), 25-42.
Souza, T. C., Andrade, S. F., Lins, A. (2017) Estrutura de concorrência e estratégia de preço no mercado brasileiro de aviação civil. São Paulo: Anais do II Encontro Nacional de Economia Industrial e Inovação.
Yosimoto, V., Chambarelli, R., Mattos, B., Camacho, P. O. F., Pinto, H. (2016) A lógica atual do setor aeroportuário brasileiro. Revista do BNDES, 45(junho), 243-292.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Review of Administration, Society and Innovation
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
RASI, in accordance with Law No. 9,610 of February 19, 1998, which amends, updates and consolidates Brazilian copyright law and makes other provisions, adopts the following conditions of the Copyright Assignment:
1. RASI maintains, with the transfer of copyrights, the possession of rights over the content published;
2. The author retains his moral rights of the content, including the right to be identified as the author whenever the content is published;
3. Despite the attribution of copyright, the author retains the right to reuse the material in future collections of his own work without encumbrance. The acknowledgments of the previous publication in the RASI are the only requirements in such cases;
4. The author may make photocopies of the content, or distribute it by electronic mail or fax, provided that they are intended for their own classes and for the purpose of meeting research objectives, provided that: (a) such copies are not resold and (b) reference to the original source of the publication and the name of the RASI are clearly indicated on all copies made of the document.